Православни катихета

Форум катихета => Вруће теме => Тему започео: radomir marinkovic Септембар 01, 2011, 11:08:14



Наслов: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 01, 2011, 11:08:14
Како вам се чини? Да ли имате неки предлог, сугестију...? Хајде да до краја године покушамо да уобличимо нешто што би надлежнима било прихватљиво, нама изводљиво, а ђацима не превише сморно, па да пошаљемо предлог Одобору за верску наставу.  :)

Alternativni planovi.rar (http://www.4shared.com/file/J4WHz7pR/Alternativni_planovi.html)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dragan simikic Септембар 05, 2011, 12:33:37
Бацио сам брзински поглед на ове планове... Више него одлични су, колико сам ја могао за кратко време да их проучим. Мислим да ће деци бити далеко занимљивији, тј. да им неће бити апстрактни као ови до сада, јер чињенично стање ствари веронауке је далеко од од онога како га приказују... Само је питање колико је изводљиво да све ово заживи.  :(

П.С: Сутра ћу на тенане да их проучим...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Септембар 11, 2011, 11:37:29
Мало Томас Хопко, мало др Иги...   ;)

Мислиш да је мудро ово предати као глобални план, с обзиром да није званично прихваћени ПиП?

Иначе, ок је!


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 11, 2011, 01:44:08
Не, нипошто. Ово је "тајни" план.  8)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Септембар 11, 2011, 02:40:42
Е па то. Да ја знам шта да пишем званично, а шта да миксујем по наитију деци.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Милош Антонијевић Септембар 12, 2011, 03:43:18
Шефе Радомире, мени ово делује више него добро. Него, шта си мислио да буде литература за ове теме, јер, џаба добре наставне јединице, ако опет деци све закомпликујемо као поједини аутори. ::)

Мог'о си и неки уџбеник да напишеш, сад док си још у налету. ;D


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Септембар 12, 2011, 09:04:43
А то Радомир ради само за паре. Мислим пише уџбенике.  ;)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: nevenka davidovic Септембар 13, 2011, 08:29:12
Има ли нешто за основну школу???


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 14, 2011, 09:10:19
Нова верзија је у прилогу.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 14, 2011, 09:16:33
Шефе Радомире, мени ово делује више него добро. Него, шта си мислио да буде литература за ове теме, јер, џаба добре наставне јединице, ако опет деци све закомпликујемо као поједини аутори. ::)

Мог'о си и неки уџбеник да напишеш, сад док си још у налету. ;D

 :) Мислим да би то било преамбициозно... За сада имам идеју да, у сарадњи са другим катихетама, разрадим овај план, дефинишем циљеве и задатке, прикупим литературу, наставни материјал...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Септембар 16, 2011, 09:05:12
План је конципиран према гимназијском образовању. Нпр. лекције о историји Цркве не знам колико би биле интересантне ученицима средњих школа који историју имају само две или чак једну годину.

Као што рекох, Т. Хопко из он д роад! Што је ок по мени, И за нас је сварљив, разумљив а може бити занимљив за ученике.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Предраг Ђукнић Септембар 17, 2011, 09:38:11
Ово је план и програм веронауке у Србији пре Другог светског рата. План је за средње школе,које су трајале 8 година - дакле као од данашњег 5 раз. основне.
Конкретно, смислено.
Шта кажете?

1 разред
Библијска повесница
А) Стари Завет. Увод. О Божијем откривењу. Подела старозаветне повеснице.
а) Живот људског рода у патријахално доба. Створење света. Стоворење човека. Први грех. Каин и Авељ. Потоп. Аврам, Исак и Јаков. Јосиф. Мојсије. Излазак народа израиљаског из Египта.
б) Живот људског рода у законско доба. Закони. Смрт Мојсијева. Судије. О Рути. Цареви. Пророци. О Јестири. Очекивање Спаситеља.
Б) Нови Завет. Увод. Свети Јован Претеча. Пресвета Дјева Марија.
Живот Господа Исуса Христа. Рођење и детињство. Крштење Христово. Апостоли. Живот Христов до страдања. Свечани долазак у Јерусалим. Тајна вечера. Исус у Гетсиманији. Исус пред судом јудејским и римским. Смрт Христова. Васкрсење Христово. Вазнесење.
Рад Господа Исуса Христа. Прво чудо: Исус храни 5000 људи. Богати риболов. Капетанов слуга у Капернауму. Младић у Наину и Јаирова кћи. Васкрсење Лазарево.
Наука Господа Исуса Христа. Проповед на гори. Богаташ и Лазар. О митару и фарисеју. О блудном сину. О талантима. О изгубљеној овци. О сејачу и семену. О страшном суду.
Молитва: Св. Тројици. Молитва Господња. Молитва Спаситељу. Молитва Св. Духу. Молитва Св. Богородици. Молитва анђелу чувару. Молитве: јутарња, пре и после јела, пре спавања.

2 разред
Историја цркве у сликама
Силазак Св. Духа. Црква међу Јудејцима. Ђакони. Јудејци гоне хришћане. Св. Стефан. Савле. Хришћанство међу незнабошцима. Разорење Јерусалима. Гоњење од Римљана. Св. Игњатије. Св. Димитрије. Св. Георгије. Св. Теодор Тирон. Св. Софија. Св. Варвара. Св. Катарина.
Победа хришћанства. Цар Константин и царица Јелена. Васељенски сабори. Св. Никола. Св. Три јерарха. Хришћанство међу Словенима. Св. Ћирило и Методије. Појава Мухаменда и његове науке. Отцепљење западне цркве. Разлике између источне и западне цркве. Реформација.
Српска црква. Крштење Срба (крсно име). Стеван Немања. Св. Сава. Српска патријаршија. Опадање српске славе. Кнез Лазар. Српски депоти. Страдање цркве и обновљење патријаршије. Сеоба Срба у Угарску и образовање засебне митрополије. Укидање патријаршије. Уједињење српске цркве и обнова српске патријаршије. Српска црква у Угарској, Црној Гори, Србији, Далмацији и у Турској.


3 разред
Православни хришћански катихизис

Увод. Појам о катихизису. Вера и добра дела. Божије откривење. Св. Предање и Св. Писмо. Како ваља читати Св. Писмо. Подела катихизиса.
1 Део.
О символу вере. Његов постанак и подела. Први члан символа вере: О Богу Оцу. О вери у једнога Бога. О суштатсву Божијем и Његовим својствима. О Св. Тројици. О Божијем промислу. О Богу, Творцу видљивог и невидљивог света. Други члан символа вере: О Богу Сину. Трећи члан символа вере: О Богочовеку Исусу Христу. О прародитељском греху и његовим последицама. Обећање Божије о доласку Спаситељеву на земљу. О две природе у Исусу Христу. О Св. Дјеви Марији. Како нас је спасао Исус Христос? Четврти члан символа вере: О страдњима Исуса Христа. Пети члан символа вере: О васкрсењу Исуса Христа. Шести члан символа вере: О Христовом вазнесењу. Седми члан символа вере: О другом доласку Исуса Христа на земљу. Знаци Његова другог доласка. О царству Христову. Осми члан символа вере: О Богу Духу Светом. Девети члан символа вере: О цркви Христовој. Својства цркве. Ко невидљиво и видљиво управља Христовом црквом? Десети члан символа вере: О тајнама. Тајна крштења. миропомазања, причешћа, покајања, свештенства, брака и свештања масла (тајна јелоосвећења). Једанаести члан символа вере: О васкрсењу мртвих. Дванаести члан символа вере: О вечном животу.
2 Део
О Хришћанској нади. О молитви.  Молитва Господња и њени делови.- О Блаженствима.
3 Део.
О Хришћанској љубави. Спаситељеве заповести о љубави. Десет Божијих заповести и њихова подела. Тумачење сваке Божије заповести посебно.


4 разред
Наука о богослужењу (Литургика)

Увод. О Богослужењу. Божанствена установа богослужења. Сврха православног богослужења. Развиће правосланог богослужења.
Општа Литургика. Састав богослужења. О Храму. Спољашњи изглед храма. Унутрашњост храма: притвор, средњи део, олтар. Свештена лица. Црквени прибор. Св. Сасуди. Св.одеће. Св. Књиге. Најглавније символичке радње.
Посебна литургика. Подела богослужења. Часови. Вечерње и повечерје. Поноћница и јутрење. Изобразитељна и св. Литургија. Проскомидија. Литургија оглашених. Литургија верних. Седмично богослужење. Годишње богослужење: празници, постови, литургија пређеосвећених часних дарова, св. Тајне, погреб, молитвословља.


Пети разред
Историја цркве

А. Општа историја
Увод. Појам и подела.
1 период. Оснивач Цркве Господ Исус Христос - Апостоли и њихов рад - Гоњење цркве - Јереси.
2 период. Хришћанство побеђује. Страдање цркве - Васељенски сабори - Свети Оци - Појава Мухамеда и његове вере - Хришћанство међу Словенима - Фотије и папе - Отцепљење западне цркве.
3 период. Латинско царство – Богумили - Пад Балкана под Турке – Рефомација – Протестанти - Англиканска црква.
Б. Историја српске цркве
Увод. Појам и подела.
1 период. Крштење Срба. Ученици св. Ћирила и Методија међу Србима - Стеван Немања као заштитник православља.
2 период. Св. Сава: Самосталност српске цркве - Организација српске цркве и остали рад св. Саве - Отступање и смрт св. Саве - Заслуге св. Саве - Наследници св. Саве.
3 период. Проглас патријаршије и царства: Сукоб са цариградском патријаршијом и измирење - Косовска битка и њене последице по српску цркву - Српска црква до коначне пропасти државе.
4 период. Обнављање патријаршије: Знаменити пећки патријарси у овом периоду.
5 период.
1. Сеоба у Угарску - Патријарски на пећком престолу после сеобе - Укидање патријаршије.
2. Српска црква у Угарској; Арсеније III уређује цркву - Обнављање автокефалнe митрополије - Знаменити митрополити - Просветно стање.
6 период. Новија историја појединих делова српске цркве (по реду њихова постанка):
А) Карловачка митрополија
Б) Српска црква у Црној Гори - Добивање самосталности - Престанак реократске управе
В) Српска црква у Србији - Време устанка - Црквена автономија - Проглас независности
Г) Српска црква у Далмацији, Босни и Херцеговини и Турској.
7 период. Уједињење српске цркве и обнова патријаршије: Данашње стање уједињене српске цркве - Заслуге српске православне цркве за просвећивање свога народа и за његово ослобођење.


Шести разред
Догматика

Увод. О религији: Природне религије - Чудеса и пророштва са приговорима против њих - Откривена религија - Божије откривење - Св. Писмо - Св. Предање.
1 Догмати: Символи - О Једном Богу - Космолошки, телеолошки, морални и историјски доказ за биће Божије; О Св. Тројици.
2 О Богу Творцу: О стварању- Духовни и материјални свет - Материјалистичко и пантеристичко учење о свету - О Човеку (*на овом месту по програму из 1927. налази се тема Дарвинова теорија) - Састав човечије природе - Бесмртност душе - Материјалистичко схватање о души - Јединство рода људског - Образ и подобије Божије у човеку - Прва Божија заповест - Прародитељски пад и последице му - О Божијем промислу.
3 О Богу Спаситељу: Спрема за спасење – Спаситељ - О Лицу Исуса Христа - О делању Христа као Спаситеља - Васкрсење Христово и приговори - О средствима за спасење - Црква и њено устојство - Јерархија - Свете Тајне.
4 О Богу судији – Смрт - Посебни суд - Васкрсење мртих - Општи суд - Загробни живот.


Седми разред
Моралка

Увод. Хришћански морал и морална филозофија.
Општи део моралке. О моралном закону – Савест - Спољашњи морални закон - Мојсијев и Јеванђелски закон - О слободној вољи – Детерминизам - Главно начело морала - О побудама - О људским делима - Морално урачунавање - О врлини - О греху - Категорије греха - Греховна стања - Постанак и узроци греха - О поправци грешника.


Осми  разред
Моралка
Посебни део моралке:
 а) Дужности према Богу: О вери и њеним својствима - Греси против вере - О нади и њеним својствима - Греси против наде - О љубави и њеним својствима - Греси против љубави - О поштовању Бога - Исповедање вере - Заклетве и завет - Греси против поштовања Бога.
б) Дужности према себи: Опште; Посебне:Интелектуално-морално и естетско образовање - Образовање савести - Старање о телу – Самоубиство - Тековина имања - О својини - Радничко питање - Избор звања и занимања - Старање о својој части - Почасти и одликовања - Забаве и уживања.
в) Дужности према ближњима: Љубав према ближњима у разним начинима - Греси против те љубави - Старање за духовно добро ближњега – Милостиња - Убиство и двобој - Греси против имања ближњега - Старање о части ближњега - Супрушке дужности - Породичне дужности - Одношај господара и слугу - одношај према Цркви и држави.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 18, 2011, 10:22:48
Sistematican, smislen, kreativan i aktuelniji od savremenog.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Септембар 22, 2011, 09:00:26
Неко ми је обрисао поруку на којој су били окачени планови за 3. и 4.  ::)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: jelena petranovic Септембар 23, 2011, 10:16:51
Ovo je mnogo zanimljivije, RAZUMLJIVIJE (verujem kako ucenicima tako i profesorima, pedagozima, direktoru, prosto svima ostalim koji nisu, da kazem, iz nase branse,a po sluzbenoj duznosti, ili interesovanju, radoznalosti dolaze u kontakt sa nasim PiP, a i nama samima je ovo sigurno neuporedivo prihvatljivije)od onog zvanicnog; posebno ono za 4.godinu (posto se dotice kako nase tako i ucenicke realnosti, sveta u kome zive)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Милош Антонијевић Септембар 23, 2011, 02:01:42
Неко ми је обрисао поруку на којој су били окачени планови за 3. и 4.  ::)

That would be me. :P


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Октобар 08, 2011, 09:04:58
Слажем се са колегама да је план бољи од постојећег и да га треба разрадити ... али, план је по мени одличан (оцена 10) ако би предмет имао оцене и ако не би био изборни предмет ... обзиром да имамо конкуренцију где се прича, гледа ТВ- мислим на филмове које су добили предвиђене баш за часове грађанског васпитања, не раде се лекције, не пишу у свеске, ипак треба да поведемо рачуна о свим тим стварима ... у прилог овом иде и нешто што се мени десило прошле године, а сазнао сам ове године. Наиме, радио сам са првацима, између осталог и Мојсија и 10 Божијих заповести, исписали смо на табли све заповести, и рекао сам им да покушају да запамте што више заповести, обрисали таблу и поделио сам им папириће да напишу колико заповести су запамтили - прегледао сам папириће, било је оних који су написали све (знали од раније или запамтили на часу) - ја сам чак и оценио њихов рад - и на крају, резултат тог часа (по мени, занимљивог) је био да су поједини ђаци овај час схватили као контролну вежбу ( за то сам сазнао ове године, неки прваци ми рекли да су им прошлогодишњи прваци рекли да ја дајем контролни), и ето, тако - ми радимо конкретне лекције, а конкуренција опуштена ...
Поред онога што би требало да науче и чују на верској настави (почевши од основне школе) - неке ствари не би требало понављати. Конкретно, мени се прваци жале: "Ооо, не! Опет дефиниција личности!" Додуше, не сви! :) Неки нису учили!
Треба направити план који неће бити copy-paste из године у годину као постојећи ... мени се свиђају нпр. радионице, а и ђаци воле ((ја конкретно радим радионицу коју сам пронашао на овом сајту о абортусу и већина ђака (не сви) воли такве часове)).
Из предложеног плана посебно би издојио часове у четвртој години, где се са њима прича на разне теме.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Октобар 09, 2011, 11:48:24
Конкретно, мени се прваци жале: "Ооо, не! Опет дефиниција личности!" Додуше, не сви! :) Неки нису учили!

Разговарам са клинцима шта су учили на Веронауци у ОШ:
- Годину дана је вероучитељ покушавао да нам објасни шта је то личност...
- Да ли је успео?
- Па... То вам је... Нпр. Кад мајци умре дете... Овај... Не баш.
 ;D ;D ;D


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: perica obradovic Октобар 12, 2011, 10:50:35
 :D :D  :D
Не би ме ни мало зачудило да су то били моји. Ја сам својевремено користио тај Игњатијев пример да покажем како човек није број и да нико нема замену...

Нема ништа трагикомичније него кад после "надахнутог" и успелог часа, следећег часа, после само недељу дана провериш шта су научили, схватили, разумели, запамтили...  :-X


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dragan simikic Октобар 16, 2011, 09:14:01
Колеге, слажем се са вама у потпуности.. Ја радим у средњој стручној школи (ниво знања у мојој школи је нула како за веронауку, тако и за све остале предмете)  и кад кренем да се придржавам у потпуности плана и програма видим само превртање очију, то им онда скратим на 15ак минута, па онда кренем са њима да радим неке практичне ствари које их занимају, причам о Литургији, посту, крсној слави и светитељима, крштењу, браку, абортусу, хришћанском погледу на савремени начин живота итт. и онда се сви заинтересују, све их занима и то је онда успешан час у потпуности... Са друге стране ја врло често практикујем да им прикажем неки документарни филм, нпр. документарни серијал "Света Литургија" и то они лакше прихвате. Њима објаснити наставну јединицу Један Бог је Отац - конкретна личност ( други разред средње школе) је исто што и  на часу физике причати о астрофизици (напомињем да преко 50 посто њих не зна да помножи два троцифрена броја). Оно што њима највише користи за учење су неки квизићи и неке игровне активности, тако да ја часове за утврђивање углавном користим да са њима играм "вешала", асоцијација...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Март 02, 2013, 10:40:44
Vreme je da podignemo temu....
U prilogu je predlog koji je eparhija branicevska dostavila Sinodu na razmatranje.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: perica obradovic Март 02, 2013, 10:55:22
Кад ће да схвате да "систематизација" или "креативни час" није и не може бити назив наставне јединице, него је то тип часа (обрада, обнављање, утврђивање, систематизација)?


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Март 08, 2013, 11:30:15
U prilogu je moj predlog za srednje (cetvorogodisnje) skole i gimnazije. Pogledajte, prokomentarisite...

I razred


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Март 08, 2013, 11:30:53
II razred


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Март 08, 2013, 11:31:22
III razred


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: radomir marinkovic Март 08, 2013, 11:32:20
IV razred


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 18, 2013, 10:18:24
Ovo se odnosi na prvu godinu:
1. Krsne slave - to je dobra lekcija, ali u kombinaciji sa žitijem svetih, ako se već rade u nekoj od četiri godine - ja sam radio u trećoj godini, pa sam sada prebacio u četvrtu godinu - mogu da kažem da su interesovanja učenika podeljena - neki baš vole te lekcije, a nekima je dosadno - ali, u suštini mislim da treba pomenuti u četiri godine njihovog srednjoškolskog obrazovanja najznačajnije praznike, iako su ih radili u osnovnoj školi ipak nam je predmet izborni i ne uči se, tako da se lekcije brzo zaboravljaju ... ranije generacije sam ispitivao, tj. anketirao da li im se svidjaju lekcije o životu svetitelja (obzirom da su kod nas iako smo opšti smer djaci uglavnom društvenjaci po interesovanju) dobio sam dosta pozitivnih komentara, i od tada radim sa maturantima žitija, ... na jednom času može da se uradi nekoliko praznika - ponekad za ceo mesec završimo na jednom času, tako da ima vremena i za druge teme sa maturantima ... ponekad uradimo žitije samo jednog svetitelja jer pitanjima nikad kraja, ponekad ja postavim pitanje i krene rasprava, npr. kada radimo 21.11. postavim pitanje veruju li u andjele? Tako krene rasprava i razmena mišljenja, na kraju sledi zaključak teme ...

2. Čini mi se da nemaš časova za obnavljanje u prvoj godini - trebaju nam ti časovi - ja ih imam nekoliko i mogu da budu zanimljivi, ukoliko im objasnimo da je cilj ispitivanja da bi zapamtili ono što smo do sada uradili, ispitivanje može i grupno, može kao kviz znanja, asocijacije, itd, itd ... ...
3. Simvol vere ja radim u drugoj godini zbog korelacije sa lekcijama iz istorije ... stoga bi te lekcije prebacio u plan i program druge godine ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 18, 2013, 11:37:06
 ... jedino ako si mislio na časove utvrdjivanja kao način obnavljanja, onda povlačim reč za tačku broj 2 ...
4. u prvoj godini ja bi već ubacio poneku temu za raspravu, odnosno debatu - opšte je poznato da djaci vole da raspravljaju na našim časovima o raznim temama, pogotovo aktuelnim - stoga možda ne bi bilo loše ostaviti prostora u svakoj godini po jedan čas aktuelnoj temi ... mada, što se rasprava tiče, ozbiljniji su trećaci i maturanti, ali prvake i drugake možemo polako uvoditi u taj način rada ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 19, 2013, 09:53:05
II razred
U drugi razred, kao što sam već rekao ja bi prebacio Vaseljenske sabore, a neke lecije bi skratio, tj. iskustvo je pokazalo da ne možemo toliko detaljno pričati, ali, svakako treba pričati ... sve praznike koje si naveo vezane za Hrista i Bogorodicu ja radim u četvrtoj godini kada radimo praznike, npr. ... temu broj dva ja radim u prvoj godini, a temu broj 6. ne bi ništa ja tu menjao ... :) nastavak sledi ... :) Nadam se da će još neke kolege objaviti svoje predloge ... čekam Stevanov plan, ukratko sam video samo prvu godinu ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: stevan jovanovic Март 19, 2013, 10:35:26
Другари,

ја нисам вичан у препискама на форумима. Готово да никада нисма учествовао ни на једном форуму. Како да Вам пошаљем своје планове?


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 20, 2013, 11:09:16
Другари,

ја нисам вичан у препискама на форумима. Готово да никада нисма учествовао ни на једном форуму. Како да Вам пошаљем своје планове?

Stevane, ni ja nisam kačio tako da ne mogu da ti pomognem, ali verujem da će se Rašo ili Perica ili neko treći oglasiti i pomoći! :)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 20, 2013, 11:22:45
III razred

tema broj dva u trećoj godini je preopširna, 10 časova je previše ... svi znamo koliko je važna ta tema, ali PRILIKOM IZRADE PLANA I PROGRAMA TREBA DA IMAMO U VIDU DA SMO IZBORNI PREDMET I DA NEMAMO OCENE, plan treba da bude raznovrstan i od svih tema po malo ... tema broj 3 jeste tema koju treba da predjemo, ali ne toliko detaljno, ja bi spojio dve teme u jedan čas ... koliko vidim, ni u jednoj godini nisi stavio RELIJIJE, trebalo bi ubaciti te teme, jer u četvorogodišnjim školama imaju sociologiju gde se rade religije (ali, to zavisi od predmetnog profesora, u mojoj školi, npr. jedan profesor je radio tu temu, a drugi njie) ... ja religije radim u trećoj godini - ranije sam radio u četvrtoj, a sada u četvrtoj godini radim žitija iz Prologa ... mada, možda je bolje religije prebaciti u četvrtoj zbog korelacije sa sociologijom ... teme sam poslao Stevanu za prvu i drugu godinu, a uradiću i za druge dve, nadam se da će to uraditi i ostale kolege i da ćemo zajedničkim snagama doći do nekog rešenja ... takodje, treba imati u vidu da je tema mnogo i da definitivno ne možemo staviti sve teme u četiri godine, ali ono što možemo jeste ukratko ih upoznati sa temom, stoga nisam za varijantu da se 10 časova obradjuje jedna tema kao npr. tema broj 2, onda će se izostaviti nešto što je možda manje važno, ali je ipak važno ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Милош Антонијевић Март 20, 2013, 11:26:23
Другари,

ја нисам вичан у препискама на форумима. Готово да никада нисма учествовао ни на једном форуму. Како да Вам пошаљем своје планове?

Када шаљеш пост изнад дугмета "Пошаљи" имаш опцију "Додатне опције..." у оквиру којих имаш могућност да уз пост приложиш фајл који желиш.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: stevan jovanovic Март 21, 2013, 12:22:25
Милоше,
хвала ти на одговору.

Екипа која ради на предлогу наставног плана и програма за средње школе, у овој фази рада, настоји да дефинише две ствари:

1. становиште са којег би, у принципу, требало излагати хришћаснко учење. Приликом одабира становишта водимо рачуна о: а) главном циљу православног катихизиса - уцрквење ученика - и б) тематској интеграцији православног катихизиса у образовни систем (основних и) средњих школа.

2. наставне целине које би требало да се нађу унутар наставног плана и програма, а које би омогућиле да се ученик упозна са хришћанским учењем на начин који би му отворио могућност да себе посматра у оквиру Божије икономије. Приликом распореда тематске грађе, водимо рачуна о наставним плановима и програмима других предмета, желећи да постигнемо што већи степен корелације.

Засад, толико од нас који смо укључени у израду предлога нпп-а за средње школе.

Ускоро ћемо се јавити са конкретним предлозима и образложењима.

Поздрав.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Март 22, 2013, 09:43:00
Ево Стевановог плана. Методске јединице.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Март 22, 2013, 09:46:19
Und weiter...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Март 22, 2013, 09:48:49
Ово је од Веље Мартиновића. Свашта ћете овде наћи. Најпре, имате питања за ванредне која исто тако могу да послуже као пример.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Март 22, 2013, 11:37:46
Evo i moje verzije programa koji je pravio Stevan. Ja sam tu malo izmenio ponesto, prilagodio mojim djacima (ek. skola). Ovo je samo grub nacrt met. jedinica. Potrudicu se sutra popodne da napisem i za 3. i 4. razred i da navedem glavne ciljeve ovakvog PiP-a.
Gledajuci ove nast. jed. ja nisam zadovoljan kako sam osmnislio, i menjao bih vec sada nesto, tako da vi, braco i sestre samo udrite!!!

Potrudicu se da napisem u dofgedno vreme rayradu svake nas. jedinice. SA svim mogucim aspektima iz koje mogu da se sagledaju i predstave, a koje opet ja mogu da vidim. To, pak, nije mnogo niti preterano siroko.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Предраг Ђукнић Март 22, 2013, 05:00:50
Захваљујући колеги Новаку Бојанићу и његовој супрузи Ани иамо превод тема православне веронауке у Грчкој.
Шаљем у првој поруци два документа. То је превод, како ми се чини, наслова у уџбенику веронауке. Може се по садржају из уџбеника видети и назив тема које су постављене планом и програмом, ако се изузму карте и додатни и изворни текстови.
Овде је садржај за 7. и 8. разред, што је, како Новак каже, највероватније узраст нашег 1. и 2. разреда средње.
Лично мислим да се уклапа у досадашње наше заједничко размишљање да се у првом разреду обрађује Стари, а у другом Нови Завет - дакле Библијска историја.
И у Стевановом, Радомировом, а и у још неким предлозима је такође тако.
До сада сам се двоумио да ли да целокупна Библијска историја буде у 1 разреду, у 2. историја Цркве, 3. Катихизис - догматика и литургика, 4. етика
 


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Предраг Ђукнић Март 22, 2013, 05:27:43
Ево још два први би по узрасту био као наш 1. разред средње, а њихова 3. година учења.
Ради се о Историји Цркве која почиње од Педесетнице и надовезује се на 2. годину учења тј. Нови Завет.
Избор тема је солидан, превише се у главама 4, 5 и 6 говори о ЗАпадном Хришћанству и историји Протестаната као и о екуменизму. Могуће је смањити број часова на ове теме.
Сигурно за наше потребе треба убацити теме из историје СПЦ и Хришћанства на нашим просторима од Римске империје до Кирила и Методија, Историју СПЦ Архиепископије, Пећке Патријаршије, Цркве под турском влашћу, Уједињења, 2. Св рата, Цркве под комунизмом и СПЦ данас. Такође темама о идентитету којих нема ни у једном предмету у школи - Црква и нација у српском искуству; Косовски Завет, Светосавље...

Други документ је Литургика.
Веома ми се допада избор тема. Ту су основе Богослужења, Литургије, Светотајинског богословља и основних појмова црквене уметности..

Ако желимо све да уклопимо у наш план и програм онда би имали проблем са бројем часова.
У том случају морсли би да спајамо теме из Историје Цркве са темама из Литургике - тј ова два плана у додатку да саставимо у један.



Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: Предраг Ђукнић Март 22, 2013, 05:52:59
Последња два разреда!

Један обрађује догматске теме и Историју религије, а други Етику.
Мислим да није добро обрађена догамтика, а реално ми немамо ни места да у 4. средње обрадимо догматику, историју религије(а) и етику. Мислим да би то могли да исправимо тако што би у ранијим разредима у темама из Библијске историје и историје Цркве, обрађивали историју догмата.
Посебно историја Васељенских сабора у том е може да помогне - јесери, апологетика, Св. оци, Ороси православног исповедања вере итд смислено могу да изложе освновне догмате Цркве.

Етичке теме ми се допадају, као да све што је битно обрађују.

Још једном хвала Ани и Новаку на идеји и труду око превода грчког плана и програма!
Ево изволите, драге колеге па анализирајте и ви!



Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 07:55:00
Ево Стевановог плана. Методске јединице.

Што се тиче прве године Стевановог плана, слажем се са предлогом методских јединица, али тему "У почетку" би пребацио за неку старију годину, никако са првом годином о философији, а теме "У Ханану" и "Успон и пад Израеловог царства" су превише детаљне, по мени треба их скратити;
- недостаје бар један час општих појмова - шта је Црква? Вера? Атеизам? Личност?  ...
- тема "Увод у Свето Писмо Старога завета, уместо 4. часа колико је Стеван предвидео може да се скрати на један или два часа ... РАДУЈЕ МЕ ДА СУ ДОСАДАШЊИ ПРЕДЛОЗИ око 50% ИСТИ


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 08:17:15
Што се друге године тиче, методске јединице од 2. до 15. су преопширне, то може да се скрати на пар часова ... што се тиче теме "Страдална седмица" такође сматрам да је преопширна и да се може скратити ... остало је по мени, све у реду ... верујем да ће и друге колеге имати неке предлоге методских јединица, па се могу убацити у овај Стеванов план, тамо где би се нека тема скратила ....


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 08:25:06
Трећа година је превише детаљна, чини ми се да у свакој теми могу да се скрате лекције, две или понегде три у једној ... они су већ трећа година, још нигде нема ниједне дебате, теме која би била актуелна, ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 09:07:16
Und weiter...

Четврта година од 4. до 18. методске јединице - волео би да видим, онако, искрено, колико нас би реализовало ове методске јединице на часовима верске наставе као изборног предмета са описним оценама ... искрено, овде је превише философије, ... превише ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 09:27:52
Ово је од Веље Мартиновића. Свашта ћете овде наћи. Најпре, имате питања за ванредне која исто тако могу да послуже као пример.


И питања за ванредне ученике могу да буду смерница, али и  питања ђака која нама постављају би требало да буду смерница куда треба да иде нови план и програм ... ова питања која је Вељко навео су питања која и моји ђаци постављају, а верујем да би се већина вероучитеља сложила да и њима постављају оваква питања ...
Иначе, не знам како је код Вељка у школи, али мени су рекли да питања за ванредне ученике могу бити само из званичних методских јединица, да је то једино законски исправно, и ја сам у почетку имао другачија питања него што су лекције по плану и програму за одређену годину за ванредне ученике, али сам их променио ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 09:40:53
Evo i moje verzije programa koji je pravio Stevan. Ja sam tu malo izmenio ponesto, prilagodio mojim djacima (ek. skola). Ovo je samo grub nacrt met. jedinica. Potrudicu se sutra popodne da napisem i za 3. i 4. razred i da navedem glavne ciljeve ovakvog PiP-a.
Gledajuci ove nast. jed. ja nisam zadovoljan kako sam osmnislio, i menjao bih vec sada nesto, tako da vi, braco i sestre samo udrite!!!

Potrudicu se da napisem u dofgedno vreme rayradu svake nas. jedinice. SA svim mogucim aspektima iz koje mogu da se sagledaju i predstave, a koje opet ja mogu da vidim. To, pak, nije mnogo niti preterano siroko.

Колега, ударам! :)
Ово је ипак у пракси реалнији предлог ... што се цртаног филма тиче, ја сам пуштао Јосифа (ђаци су одушевљени) у истој продукцији као Принц Египта (овај цртани не пуштам, јер претпостављам да је већина гледала, често буде на ТВ),  ... чекам да урадиш трећу и четврту годину ...


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: vladimir pekic Март 22, 2013, 09:51:11
Водио сам се предлозима од синоћњег састанка. И поготово опаском колегице Ане Новаковић да морамо имати у виду да, било изборни било обавезни предмет, имамо један час недељно!
С тим у вези гледао сам да редукујем теме а да опет неке моменте који дају порстора за шира тумачења оставим.
Твоја опаска о теми личности, Цркве, атеизма,вере код Стевана ја сам гледао да надокнадим опет кроз библ. приче. Нпр. Тема о Адаму и Еви и паду може да буде смерница за објашњење појам личности. "да начиним човеку друга њему..." Нешто слично је за ту прилику користио Јанарас у Азбучнику вере. Авраам- куда ћемо бољи пример вере. Па и Ноје. Мислим прави барку, како изгледа својим савременицима...
ДА не наводим примере.
Цртани о Јосифу нисам гледао али свакако је добра идеја. А и Принц Египта колико год да га гледају, ипак овде служи у дидактичке сврхе. На послетку, све што нам отвара могућност и ученици то прихватају или сами наводе на то, требало би на уштрб било ког програма да ставимо.


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 09:56:48
Слажем се за Принца Египта. На неком од следећих састанака могао би ти доставити Јосифа, надам се да ћу се сетити, ја кад радим старозаветне личности у првој години, Јосифа пуштам као цртани; прошле године, један ученик са грађанског прешао на верску због цртаног филма ... :)


Наслов: Одг: Алтернативни план и програм
Порука од: dusko maksimovic Март 22, 2013, 10:05:22
Последња два разреда!

Један обрађује догматске теме и Историју религије, а други Етику.
Мислим да није добро обрађена догамтика, а реално ми немамо ни места да у 4. средње обрадимо догматику, историју религије(а) и етику. Мислим да би то могли да исправимо тако што би у ранијим разредима у темама из Библијске историје и историје Цркве, обрађивали историју догмата.
Посебно историја Васељенских сабора у том е може да помогне - јесери, апологетика, Св. оци, Ороси православног исповедања вере итд смислено могу да изложе освновне догмате Цркве.

Етичке теме ми се допадају, као да све што је битно обрађују.

Још једном хвала Ани и Новаку на идеји и труду око превода грчког плана и програма!
Ево изволите, драге колеге па анализирајте и ви!



Свака част на труду колеге Бојана и његове супруге Ане. П.С. ја у трећој години радим друге религије, баш као у Грчкој ... :) Драго ми је да су се људи покренули, верујем да ће после Актива (обзиром да су били присутни и саветници и објаснили значај да се што више нас укључи) бити још више предлога ...


Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines | Српски превод: Јован Турањанин