Православни катихета
Октобар 22, 2019, 09:19:34 *
Добродошли, Гост. Молим вас пријавите се или се региструјте.

Пријавите се корисничким именом, лозинком и дужином сесије
Вести: За повратак на сајт катихета кликните овде.
 
   Почетна   Помоћ Претрага Пријављивање Регистрација  
Странице: [1]
  Штампај  
Аутор Тема: Radionica na temu abortus  (Прочитано 5997 пута)
0 чланова и 1 гост прегледају ову тему.
dusko maksimovic
Старији катихета
***
Ван мреже Ван мреже

Поруке: 117


« послато: Новембар 12, 2009, 11:05:23 »

Kolege, ja sam radio sa maturantima radionicu o abortusu, onaj deo ISTINA - LAŽ! Iskustvo je sledeće: odštampao sam na papirićima reč istina i reč laž, zalepio na karton i tako đake podelio u četiri grupe, ako je celo odeljenje, a u tri ili dve grupe ako je pola odeljenja i čitao im rečenicu po rečenicu, oni se izjašnjavaju da li je pročitana rečenica istinita ili ne, ... iskreno, za rečenice koje se nalaze u radionici treba cela dva časa - ako ćemo se zadržati na objašnjenjima i ako ćemo pročitati sve rečenice. Ja iskreno smatram da mnogo vremena ode samo na te rečenice. Predlažem vam da rečenice u kojim se nalaze procenti preskočite, jer se tu đaci bune, ne znaju, na koga se odnose, na Ameriku ili na Evropu, ili na Srbiju ili ... onda, dovode u pitanje tačnost procenata (imao sam česta pitanja tipa "Odakle znamo da li su ti procenti tačni ili ne?" - ja sam im objasnio da ne dovode u pitanje tačnost procenata, već samo da se izjasne da li je istina ili laž). Predlažem da preskočite rečenice sa procentima, a sa druge strane,ima zanimljivih izjava (npr. da li je Djeva MArija imala pravo na abortus? Ne možete donositi zakone moralom - ovo su lepo zaključili, jer su iz Ustava učili šta je zakon i kako se deli...) Ja sam takođe dodao neke rečenice (pornografski časopisi su u Americi prvi podržali legalan, nameran pobačaj - istina; vršenje veštačkog pobačaja dozvoljeno je po pravilu do trećeg meseca trudnoće - istina; abortusi su prvi put bili ozakonjeni u svetu u Rusiji 1920 god. - istina; 18 dana posle začeća se čuju otkucaji srca - istina; posle sedam nedelja od začeća embrion ima oči, nos, usne i jezik - istina).
Ako neko ima drugačije iskustvo po pitanju ove radionice, javite!
Сачувана
nishizawa
Млађи катихета
*
Ван мреже Ван мреже

Поруке: 9


Младен Јовановић


« Одговор #1 послато: Новембар 13, 2009, 02:18:12 »

Будући да сам још прве године када сам почео да радим приметио да међу ђацима влада велико интересовање за теме као што је ова (код мене у школи годишње се десе макар две - три трудноће) увео сам ванредан час у току прве године на којем причамо о абортусу.

На самом почетку износим само суву статистику (150 000 абортуса годишње итд).

Затим пређем на разлоге за абортус, грубо их поделивши на две групе - етички (полод је део тела мајке, људске слободе итд) и практичне (ако је дете болесно боље да се не мучи, ако је сиромашно боље да не живи у беди итд) и дам кратке и јасне разлоге зашто су такви разлози неприхватљиви (ДНК ембриона је сасвим различита од ДНК мајке, свако има право на живот па и они болесни и сиромашни, нико нема право да одлучи чији је живот вредан живљења а чији није, деца која оболе од неке страшне болести после рођења имају исто право на живот као и она нерођена) итд.

Објасним у кратким цртама начин на који се абортус обавља, без претераног залажења у најгадније детаље (лично мислим да то може да буде контрапродуктивно, и када се у најкраћим цртама објасни довољно је језиво, а не испадне да хоћу некога да застрашујем). Објасним укратко до којег стадијума је фетус развијен у тренутку када је дозвољено обављати абортус. Никада не користим слике са абортуса јер не желим да ми ђаци памте часове по таквим стварима, а и због тога што по нету кружи велики број фотомонтажа, а ја нисам довољно компетентан да оценим које су аутентичне.

Будући да имам доста ђака који се не изјашњавају као православни хришћани, не инсистирам превише на религијском аспекту целе приче, мада га ни не изостављам.

Трудим се да заподенем расправу и да подстакнем ђаке да почну да размишљају о таквим стварима на зрео начин (у оној мери у којој је то, наравно, могуће). Овај час увек иде после часа на којем расправљамо о сексу и сексуалности, који сам такође убацио као ванредан час у току прве године.
Сачувана

Катодна цев све трпи.
dusko maksimovic
Старији катихета
***
Ван мреже Ван мреже

Поруке: 117


« Одговор #2 послато: Новембар 16, 2009, 11:15:47 »

Kolega, verujem da većina veroučitelja rade ovu temu na času, jer planirali mi to da radimo ili ne, oni uvek pitaju, a lično smatram da treba da pričamo o abortusu i da je to svakako tema koju treba obrađivati na časovima verske nastave (nadam se da će ovo biti i zvanično tema časa u novom planu i programu). Ja ovu temu radim u drugoj godini dva časa i sa maturantima sam radio pomenutu radionicu "istina -laž", takođe dva časa! Ja započinjem ovu temu u drugoj godini tako što ih pitam da se izjasne da li su za abortus, ili su za možda ili su protiv abortusa - tako se formiraju tri grupe i kreće rasprava tako što prvo iznose svoje mišljenje oni koji su za, pa onda oni koji su za možda i na kraju oni koji su protiv - u međuvremenu bude tu pitanja, podpitanja i od strane đaka i naravno od strane mene! Inače, primetio sam da izuzetno cene, poštuju i raduju se časovima kada iznose svoja mišljenja (to je retkost na časovima drugih predmeta).
Kada to završimo ja ih pitam sledećih nekoliko pitanja: Da li je abortus greh? Da li je abortus ubistvo? Šta u slučaju da se desi začeće u njihovim godinama? Šta u slučaju da je majka u životnoj opasnosti zbog trudnoće? Šta uraditi u slučaju silovanja?
Kada daju odgovore na ova pitanja i kada konstatujemo šta je ispravno, a šta ne, ...  ja im pročitam neke podatke šta se dešava u prenatalnom periodu (tu su mi pomogla predavanja sa fakulteta - pastirska psihologija kod akademika Vladete Jerotića) i ako ima vremena pročitam im neke interesantne kratke priče vezane za ovu temu i tako zavšavamo temu ABORTUS!
Сачувана
perica obradovic
Катихета
**
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Поруке: 74



« Одговор #3 послато: Новембар 16, 2009, 03:15:17 »

Мислим да се овој теми мора дати више простора него што је то два часа, јер је веома актуелна и животима адолесцената.
Не само експлицитно тој теми, већ првенствено кроз обухватнију припрему самих катихета, а онда и припремањем ученика за коначну тему о утробном чедоморству циљаним вођењем припремних часова са адекватном тематиком о светињи живота уопште, одговорном сексуалном понашању и сазревању, здравим критичким расположењем према медијској "пропаганди" сексуалних слобода, итд...
Клинци све раније ступају у сексуалне односе, а онда не знају како са последицама. Остали их уче како да се заштите, а ми треба да их научимо да осете и доживе одговорност за свој и туђи живот, а онда на основу тога и да се поставе према поменутом проблему.

Такође, мислим да ни у ком случају није претерано звати ствари својим именом (не и непримереним!), то су деца која се не плаше тих израза (а посебно што се ради о старијим разредима), па треба избегавати "терминологију ублажавања" ("абортус", "прекидање трудноће", "побачај", "киретажа", "чишћење"...) или их бар увек и обавезно објашњавати, преводити, разобличавати, навођењем онога што се заиста збива у том непочинству. Разлог за ово је јасан - колективна самообмана и затварање очију пред стварношћу, коме се изузетно доприноси популарним безвучним изразима лишеним правог смисла на који би требало да указују, како савест не би била оптерећена. Са друге стране, адекватни звучни изрази ће превентивно деловати на савест.
 
Овде ипак треба бити екстремно опрезан и одговоран због чињенице да велики број мајки наших ученика припада популацији и са више утробних чедоморстава у својој личној историји, и да деца могу да исчепркају такав податак о некоме, па у припремним часовима припремити ученике и за реакцију према женама односно мушкарцима, који су то из неког разлога урадили, а та реакција би требало да буде опет крајње емпатична, јер су и те неуспеле мајке и очеви жртве своје животне ситуације и несналажења у томе. Да се не деси да успемо да освестимо клинце шта се ту збива, па да она истерују правду над другима. Циљ мора буде развијање свести ради превентиве, а не осуде починиоца!
Сачувана

Бити хришћанин значи бити аутентичан човек, а Христов...
perica obradovic
Катихета
**
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Поруке: 74



« Одговор #4 послато: Новембар 27, 2009, 09:34:46 »

У вези са Међународним даном борбе против ХИВ/сиде (среда, 1. децембар) Министарство просвете је наложило да се у 7. и 8. разреду одрже предавања о томе, а после чега би ученици требало да праве оне тракице и поруке које представљају обележје борбе против ове болести/вируса.   [Укључите опцију за прилог, па да поставим цео ПДФ документ, у коме су описани детаљи.]

Мислим да би и вероучитељи требало да дају свој допринос акцији управо сада, али виђену кроз перспективу Цркве.
Сачувана

Бити хришћанин значи бити аутентичан човек, а Христов...
dusko maksimovic
Старији катихета
***
Ван мреже Ван мреже

Поруке: 117


« Одговор #5 послато: Новембар 28, 2009, 10:12:10 »

Perice, slažem se sa tobom, da i mi treba da se oglasimo po pitanju 1.12. - Svetskog dana borbe protiv HIV virusa. Ja sam prošle godine posvetio jedan čas u trećoj i četvrtoj, a ove godine ću u trećoj godini! Treba im ukazati prvenstveno na sam početak problema virusa i koliko je važno da budu odgovorni prema sebi i svom telu i ... nije loše ovde nadovezati priču o seksualnim odnosima i šta ih sve čeka ukoliko ne vode računa o sebi, ... skrenuti pažnju na bitnost uzdržanja - pogotovo u njihovom uzrastu (ovde se često nasmeju), ... na kraju, zaključiti pričom o ljubavi ... - ova tema može da se radi i na dva časa, ukoliko su zainteresovani da učestvuju (meni je u nekom odeljenju dovoljno jedan, a u nekom odeljenju gde đaci više učestvuju i dva časa) ...
Сачувана
perica obradovic
Катихета
**
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Поруке: 74



« Одговор #6 послато: Децембар 01, 2009, 12:43:43 »

У вези са Међународним даном борбе против ХИВ/сиде (уторак, 1. децембар) Министарство просвете је наложило да се у 7. и 8. разреду одрже предавања о томе, а после чега би ученици требало да праве оне тракице и поруке које представљају обележје борбе против ове болести/вируса.   [Укључите опцију за прилог, па да поставим цео ПДФ документ, у коме су описани детаљи.]

Мислим да би и вероучитељи требало да дају свој допринос акцији управо сада, али виђену кроз перспективу Цркве.
« Последња измена: Децембар 01, 2009, 12:49:54 perica obradovic » Сачувана

Бити хришћанин значи бити аутентичан човек, а Христов...
Бамби
Катихета
**
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Поруке: 69



« Одговор #7 послато: Март 30, 2010, 06:12:52 »

Чисто успут на кратко. Мислим да овде може као фина ствар након приче о абортусу да послужи гледање филма "Чудо рађања" (из серијала "Докази стварања") и нешто тог типа где ће се више дочарати лепота рађања, новог живота, стварања, породичне љубави,...! (Ако имате у виду још неке наслове молио бих вас да их поставите - и даље трагам за нечим што би био још потпунији погодак за мој укус!) Само негативна прича не знам колико је довољна!? Ако они и даље живе са главама пуним егоизма, абортус ће након наших "страшних прича" где се сам пакао ставља пред очи детету (у оним верзијама појединих вероучитеља који су вечито у неком страху од црнила греха које као да им је једини покретач) - бити траума дуже време, али када се поставе пред "бити-или-не бити" питања ако не увиде лепоту и потенцијал породичног живота - егоизам лако може однети битку и поред свих наших траума!(?) Морамо им понудити и колико толико разрађену другу опцију за други избор! Одн. што кажу није довољно забранити неко усмерење активности, већ мораш наћи начин како ћеш ту енергију позитивно каналисати!
А рецимо поменути филм управо лепо дочарава ђацима какво се то управо чудо одваија а да га нисмо свесни! Но, волео бих још неки филм да нађем (нешто у стилу илустрације оних речи Достојевског да када видиш насмејано дете као да те рајска радост обасја!).
Све у свему слажем се са Перицом да би то било добро да се припреми низ предавања међусобно повезаних и са ђацима добро "сажваканих" кроз њихове коментаре, питања, али и наша квалитетна објашњења и чврсте аргументе везане за сексуалност уопште, одговорност у читавој причи и сл. Невоља је у томе што јако кратковидо и одвојено сагледавају проблематику, па јако лако можемо да се повучемо за њима и за светским размишљањем на ове теме, где се углавном само "чупкају изданци" проблама, уместо да се иде дубље за суочавањем са реалношћу и трудом на чупањем корова у корену!

Овде ипак треба бити екстремно опрезан и одговоран због чињенице да велики број мајки наших ученика припада популацији и са више утробних чедоморстава у својој личној историји, и да деца могу да исчепркају такав податак о некоме, па у припремним часовима припремити ученике и за реакцију према женама односно мушкарцима, који су то из неког разлога урадили, а та реакција би требало да буде опет крајње емпатична, јер су и те неуспеле мајке и очеви жртве своје животне ситуације и несналажења у томе. Да се не деси да успемо да освестимо клинце шта се ту збива, па да она истерују правду над другима. Циљ мора буде развијање свести ради превентиве, а не осуде починиоца!
Хвала на скретање пажње и на овај могући аспект проблема!
Сачувана

„Љубав је једини ваздух који сам удисао, и осмех једини језик који на свету разумем.“ 
                                                                                                                     - Мирослав Мика Антић
Странице: [1]
  Штампај  
 
Пребаци се на:  

Покреће MySQL Покреће PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines | Српски превод: Јован Турањанин Исправан XHTML 1.0! Исправан CSS!